torsdag 21 april 2011

Funktionell träning





Dagens träning SÖG! Den var oplanerad men ja kände inte för att åka hem så körde lite på säcken efter jobbet, noll i ork och lvl 25 i power! Men ja lär sett ball ut iaf, episk gear!
















Har tjötat av mig en hel del med en av mina PT kollegor dom senaste dagarna, vilket har varit väldigt givande att få tjöta loss om mina tankar och åsikter! För åsikter de e nått ja har gott om ;) Jag själv anser att man ska hålla sig så gott det går åt "riktiga" övningar, där resultat är mätbara... Fjantiga special övningar för att visa kunden va kunnig man är går fetbort! Tänker inte skriva djupare om det här


Funktionell träning?
Det är ju ett ord som blivit väldigt trendigt den senaste tiden, men va fan e de för nått? De kan man ju ha olika syn på som allt annat, men när jag ser 25 personer i en sal stå på ett ben och göra axelpress med motsatt arm... ja jag vet inte vad jag ska säga, det är iaf INTE funktionell träning sett ur mina ögon! Enligt min åsikt är funktionell träning övningar som har en RELEVANT funktion för kundens behov och/eller idrott, alltså en övning med belastning där rörelsen imiterar den som utförs i själva idrotten. Jag kan faktiskt tom. se knäböj som en funktionsövning på sätt och vis, den kanske inte är grenspecifik om man inte är tyngdlyftare eller liknande men ändå mer funktionell än de flesta övningar man kan se på ett funktionellt träningspass. Om en person vill prestera bättre i tex kulstötning, då får man ju se vilka muskler arbetar i rörelserna och hur kan vi översätta detta i gymmet? Dessa övningar bör dock fortfarande vara mätbara!




En annan tanke
Jag läste nyligen om Ola Rapaces tränings upplägg inför filmen om "Majornas messias" där det står en del om rökning, tex att de dagar han inte kan träna får han istället röka cigaretter. Det står mer ingående i inlägget som jag inte orkar skriva. Jag skulle ju inte rekomendera mina klienter att börja röka, men jag gillar verkligen tankesättet och nått jag respekterar är tränare (och privat personer) som tänker själva, och vågar gå utanför ramarna för vad som är "accepterat".

Frågan är ju, tränara man för hälsan? eller för ett specifikt resultat? Tänk på´t!!



Tja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar