torsdag 12 maj 2011

giljotin-press

För den som inte vet vad det är så kan jag berätta att det är som en vanlig bänkpress, med skillnaden att stången tas ned strax nedanför halsen, vid nyckelbenen ungefär! Håll bålen spänd och flexa bröstkorgen tills stången är ända uppe, jag tycker personligen man ska klämma åt hela vägen och låsa armbågen i denna! Det handlar om muskel kontroll

Varför skriver jag om det här? JO! för det råkar vara en grymt bra bröst övning, och min favorit, sedan jag började använda denna har bröstkorgen utvecklats märkvärt! Muskeln får full stretch, och hela bröstmuskeln arbetar, isolerat dessutom! Jag kan speciellt se skillnad i utveckling i den övre och mellersta delen av bröstmuskeln och jag ÄLSKAR övningen! Detta är dock absolut inte en nybörjar övning eftersom muskel kontroll är hela grunden för övningen! Och skaderisken är ganska hög, vikten måste vara tung nog för att stretcha ut muskeln men lätt nog för att kunna utföra korrekt, jag går ALDRIG över 100kg i denna, då väljer jag hellre att köra tre set giljotin följt av tre set vanlig bänkpress eller vice värsa.

Bottom line - giljotin äger för att bygga en komplett bröstmuskulatur! Dessutom älskar jag övningar som ökar rörligheten (eftersom jag tycker stretching är waste of time i de flesta fall). Jag anser att man inte behöver stretcha (annat än om man har en specifik skada eller liknande) om man tränar med full rörelse samt använder "stretch övningar" tex. raka-marklyft eller giljotin-press.

G´nite

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar