lördag 14 maj 2011

Rehab

Körde ett hårt benpass igår, det var sjukt längesedan jag körde ben på de viset! Det är ingen lek att rehabilitera och försöka bygga ben på samma gång, men enligt min egen teori så kan jag inte se varför det inte skulle gå? Och jag ser/känner tydliga resultat! Igår knäböjde jag för första gången på väldigt länge över 100kg så det är ändå på go väg upp tillbaka! Och jag har bara gjort detta i en vecka!

Jag får värma upp nogrant, först gör jag ca 5 min djup massage(varje dag oavsett träning), tvära friktioner, för att mosa sönder ärr vävnaden, ca 30min efter det är jag på gymmet, värmer upp på en cykel i ca 5 min, stretchar benen, ryggen och sätet, sen kör jag benspark som första (uppvärmnings)övning, ca 4-6 set och stretchar genom att gunga på huk mellan setten, därefter går jag på knäböj, värmer upp ca 3-4 set innan jag börjar jobba! Sen kör jag passet som om jag vore skadefri, dock tyngre än jag gjort tidigare, men jag stretchar 10-30 sek mellan varje set. Idag har jag nästan full rörlighet i benet trots träningsvärk sedan igår! Det var ovärkligt längesedan det kändes så bra!

Genom att göra på det sättet så inbillar jag mig att jag kommer ha snabbare och bättre rehab tid än med endast "rehab träning", eftersom jag först öppnar upp genom massage, sen bryter ner den på noll genom den tunga träningen, specielt i den negativa fasen. Specialövningar hit och specialövningar dit är inte riktigt min grej, iaf inte om jag inte verkligen drar nytta av de! Jag har testat en hel del andra varianter som så kallade experter rådgett, men jag har inte haft hälften så fina resultat som jag haft nu!
Massagen i sig öppnar dessutom faschian och ger mer plats för blod att strömma igenom med alla härliga näringsämnen, och så länge muskeln är stram finns det inte heller chans att växa. Jag tror också att kosten är nyckeln till en lyckad rehabilitering, på min bendag samt dagen efter äter jag lite extra av allt. Jag går mycket på känsla och lyssnar på min kropp, känner jag att återhämtningen eller er nått annat inte är som den ska, då lägger jag till lite extra protein. Känner jag att jag har för lågt blodsocker så lägger jag till kolhydrater! Det är sällan jag känner behov att lägga till fett, men det händer de också emellanåt


Om jag har rätt eller fel? Återstår att se!

Out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar